سلام من بیماری کم خونی داشتم و در دو سال پیش پیوند مغز استخوان دادم و با داروهای ساندیمون و سلسپت مرخص شدم که این داروها با مرور زمان و بهبودی بیشتر من روز به روز دز آنها کمتر می شد که اکنون حدود یک سال است که به کلی قطع شده است . اما متاسفانه از یک و سال نیم پیش دچار عوارض پوستی شدم و پوست در ناحیه صورت دچار کدری و تیرگی شده است . البته در نواحی دست و شکم هم کمی وجود دارد . پزشکانی که تا حالا مراجعه کردم می گویند با مرور زمان رفع می شود و تا کنون نه تنها رفع نشده است بلکه کمی بیشتر شده است . اکنون حدود شش ماه است که برای کنترل بیشتر عوارض دیگر کرتن (پردنیزولون) مصرف می کنم که از ۱۰ میلی شروع شد و اکنون ۵ میلی گرم استفاده می کنم که آن هم تا چند وقت دیگر قطع می شود . لطفا مرا راهنمایی نمایید که آیا با مصرف دارو و کرم قابل رفع و یا احتیاج به لیزر هم دارد . لطفا بگویید کدام راه بهتر است . و اگر احتیاج به لیزر ندارد لطفا بگویید چه چیزی مصرف کنم . با تشکر

باسلام معمولا این عوارض برگشت پذیر است به متخصص پوست مراجعه کنید در صورتیکه مشکل عوارض دارویی است درمان ضد لک شروع کنید و درمان را تا چند ماه ادامه دهید پوشش دادن نواحی لک از افتاب را جدی بگیرید پردنیزولون مانع درمان نیست و تا حدودی نیز کمک کننده است.برای رفع لک ها می توانید از دستگاه میکرودرم tebmax استفاده کنید